dimarts, 12 de gener del 2016

Per què no entenem el que llegim? Solució: formació lectora als xiquets i joves



Us invitem a llegir l'interessant article que publica El País, ¿Por qué no entendemos lo que leemos?, que ens parla sobre la problemàtica de la comprensió lectora per parts de xiquets i adults. L'investigadora Paola Uccelli ens dona algunes pistes sobre la causa del problema i les seues possibles solucions: Les lectures escolars sense guia i la manca de diàleg entre pares i fills són algunes d'aquestes causes.

Reproduïm l'article que segur us aportarà una interessant reflexió als pares, professors, bibliotecaris i persones implicades en la formació lectora dels nostres xiquets i joves:

Leer no solo consiste en juntar palabras, ser un buen lector es más difícil de lo que parece. La investigadora de Harvard Paola Uccelli, de 46 años, ha dedicado toda su vida a analizar por qué algunos estudiantes no son capaces de entender los textos técnicos, una destreza de vital importancia para el éxito académico y laboral. Tres parecen ser los factores principales: el desconocimiento de los profesores, que asumen que los alumnos se familiarizan con ese tipo de lenguaje de forma natural y no guían las lecturas; la ausencia de actividades extraescolares, que potencian el aprendizaje de vocabulario no coloquial; y la falta de diálogo entre padres e hijos.

“Se cree que el lenguaje se adquiere hasta los cinco años, pero nuestra investigación ha demostrado que la adolescencia es una etapa clave para asentar estructuras gramaticales complejas”, explica Uccelli. Durante el último lustro ha evaluado, junto a un equipo de seis investigadores de Harvard Graduate School of Education, las destrezas de comprensión lectora y capacidad de expresión de 6.000 estudiantes de 9 a 14 años de Estados Unidos y de 850 de Chile. Una de las principales conclusiones del estudio, que todavía está en marcha, son las “enormes” diferencias individuales entre alumnos de la misma clase.

“Hasta la fecha la mayoría de las investigaciones se habían basado en detectar deficiencias de carácter clínico, patologías que afectan al aprendizaje. Nuestra principal aportación es que hemos analizado las habilidades de los chicos para entender y usar conectores o estructuras gramaticales propias del aula”, señala Uccelli.

¿Por qué es tan importante el lenguaje cuando la demanda de profesionales está cada vez más ligada a las ciencias, la tecnología, las matemáticas y la ingeniería? Los estudiantes de hoy tendrán que adaptarse a las profesiones del futuro que aún no existen, apunta Uccelli, y el aprendizaje autónomo es clave. Quien no domine el lenguaje estará limitado y no será capaz de transformarse y cumplir con las exigencias del mercado, opina.

En España, la comprensión lectora es una de las carencias más señaladas por los expertos. El último informe PISA, la evaluación de la OCDE que mide los conocimientos de los alumnos de 15 años en 65 países, dejó a España en el puesto 31 con 448 puntos. La media se sitúa en 496.

En tercero y cuarto de primaria se empiezan a introducir en las escuelas los textos académicos, piezas que tratan temas que ya no les resultan familiares a los estudiantes y que presentan estructuras más complejas. “Muchos chicos tienen dificultades para superar ese reto, no lo hacen de forma espontánea. Es necesario que los profesores les guíen antes de proceder a la lectura y les avancen con qué se van a encontrar”, asegura Emilio Sanchez, catedrático de Psicología de la Educación en la Universidad de Salamanca y coautor de algunas investigaciones junto a Paola Uccelli.

Otro de los factores que, según Paola Uccelli, influyen en la comprensión lectora es la falta de interacción con los padres. No se trata de hablar sobre temas cotidianos como la comida, sino sobre ideas que requieran un lenguaje más preciso. “Por la prisa, las conversaciones en casa se resienten o no tienen lugar. La interacción con adultos es necesaria, los niños se benefician del lenguaje que escuchan”, destaca la investigadora.

En 2012, la estadounidense Shirley Brice Heath, profesora de lingüística de la Universidad de Stanford, publicó un estudio que aseguraba que de los 89 minutos de media que los jóvenes estadounidenses de 14 años pasaban conversando con sus padres en 1979, se había pasado a solo nueve minutos en 2009.

Las actividades extraescolares también afectan en el proceso de adquisición del lenguaje, pero en este punto, juega un papel primordial el nivel socioecónomico de la familia. “No es lo mismo acudir por las tardes a clases de música o de teatro que estar en la calle jugando con otros chicos. El lenguaje se aprende por repetición y se necesita a alguien más experto que guíe la actividad”, precisa Uccelli.

Según una encuesta de Pew Research Center, un think tank sobre tendencias en Estados Unidos con sede en Washington, las familias acomodadas se rigen por calendarios , sus hijos tienen las tardes repletas de actividades extraescolares como ballet o fútbol y los progenitores dedican tiempo a leer con sus niños. En cambio, los niños de las familias con menos recursos, suelen pasar su tiempo libre en casa o en la de otros familiares; disponen de menos tiempo y recursos para dedicar a sus hijos y ello puede conllevar que estén menos preparados para la escuela y el trabajo.

En su libro Unequal Childhood: class, race and family life, la profesora de sociología de la Universidad de Pennsylvania Annette Lareau señala que mientras los padres de clase media intentan que sus hijos desarrollen sus habilidades con una supervisión férrea y con actividades programadas, los de clase obrera les dan mayor independencia y tiempo libre para el juego porque creen que se desarrollarán de forma natural. Mientras los hijos de las familias más humildes son más felices y más independientes, los de las más pudientes esperan que sus padres les solucionen los problemas, pero desarrollan más habilidades para manejar la burocracia y tener éxito académico y laboral. La desigualdad también afecta a la comprensión lectora.

La il·lustració és de Diana Toledano.

dilluns, 14 de desembre del 2015

La danza de las mariposas, de David Tortosa: presentació del llibre a la Biblioteca Cocentaina el dijous 17 de desembre de 2015


Estem ben prop de Nadal i segur que esteu pensant en què regalar, doncs us fem una proposta ben poètica i bonica: La danza de las mariposas, un llibre de poesia d'un autor contestà, David Tortosa.

Voleu saber cóm és d'interessant el llibre? Doncs ara teniu l'oportunitat, doncs es presenta a la Biblioteca Municipal de Cocentaina aquest proper dijous, dia 17 de desembre, a les 19:30 hores, al saló d'actes de la Biblioteca. David Tortosa ens parlarà sobre la poesia, sobre la vida y sobre cóm per a ell és difícil deslligar la poesia i la vida; escoltarem els versos amb la veu del poeta, bellugant entre el voleteig de la papallona.

Us fiquem un tastet del seu contingut:


Hasta aquí
(David Tortosa)
Hasta aquí ha llegado
el grito, su eco...
hasta aquí.

Por todos lados
se ha escuchado,
el grito... su eco.

Y aunque era constante 
el grito, y se repetía
su eco...
¿algo habrá cambiado?



Us esperem a tots i totes, a la Biblioteca, 
per a gaudir de la poesia!

dimecres, 9 de desembre del 2015

Exposició de Llibres Infantils i Juvenils per a regalar en Nadal, 2015: "Al Nadal, llibres de regal". Biblioteca de Cocentaina


Ja estem en temps de Nadal i segur que molts i moltes de vosaltres esteu pensant en què regalar. Des de la Biblioteca Municipal de Cocentaina us recomanem que entre els regals nadalencs inclogueu els llibres. Regalar llibres es regalar informació, imaginació, creativitat, cultura... Si regalem llibres als xiquets i joves estem fomentant la lectura des de casa i, això, és molt important.

Com que al llarg de l'any s'han editat tants i tants llibres, per tal de no perdre's pel món de les novetats editorials, a la Biblioteca tenim una Exposició de Llibres Infantils i Juvenils, amb una selecció de novetats, classificada per edats des de 2 fins a 12 anys, amb un apartat especial de llibres de poesia infantil i llibres per a regalar als pares. Llibres en castellà i valencià, llibres d'aventures, de fantasia, de viatges, d'emocions, de jocs, d'informació... tots xulos i diferents per a que fem una bona tria.

L'exposició es pot visitar des del dia 9 al 22 de novembre, en horari de Biblioteca ( dilluns a divendres de 9:30 a 11:30 i de 16 a 10 hores, dissabte de 10 a 13 hores ). El més adient es visitar-la en família: mirar els llibres, triar els que més ens agraden, anotar-los en la carta i... desitjar que entre els regals apareguen eixos llibres especials que s'hem triat.

A més, podeu consultar la Guia de Llibres Infantils i Juvenils, Nadal 2015, punxant al damunt de l'enllaç.

Us recordem que tan important és regalar llibres com compartir lectura i ara, els dies de Nadal, és quan més temps tenim per fer-ho.

Us esperem a la biblio! Us encantaran tots els llibres que hi ha, això si, no surten de publicitat a la televisió, però tenim ara la oportunitat de conèixer-los i triar-ne.

Bon nadal i bona lectura. 

Al Nadal, llibres de regal.


dimarts, 17 de novembre del 2015

Presentació de llibres infantils de Carles Cano a la Biblioteca de Cocentaina: 19 de novembre 2015, 18:00 hores



De nou estem de moguda a la Biblioteca de Cocentaina doncs aquest proper dijous, dia 19 de novembre, a les 18:00 hores, tindrem a l'escriptor i gran animador a la lectura, Carles Cano, i a l'il·lustrador Paco Giménez, presentant-nos els seus darrers llibres.

Serà una vesprada molt especial per a tots els assistents, doncs sempre és un plaer compartir lectures i humor a la casa dels llibres, a la biblioteca. Aquesta presentació va adreçada, especialment. a tots els xiquets i xiquetes -i als adults també- d'entre 6 i 12 años, dons és l'edat recomanada per aquests nous llibres.

Xerrarem sobre:

-¡Cenicientaaa!, editat per Bruño (castellà)
-Querida Blanca, editat perAnaya Infantil y Juvenil (castellà)
-L'arbre de les bruixes, editat per l'Institut Juan-Gil Albert, dins la col·lecció Aladroc (valencià)
-La princesa Totpamí, editat per Bromera
-29 poemes per al dia a dia i un per a la nit, editat per Bromera (poesia infantil en valencià)

Són tots llibres superxulos, així que animeu-se a vindre i comproveu-ho. Quedeu tots i totes invitades.

dimarts, 3 de novembre del 2015

"Un cuento y veinti3 sonrisas", presentació del llibre i inauguració de l'Exposició de les Mona Lisa: Biblioteca de Cocentaina, 6 novembre 2015



Estem de festa artística perquè visita la Biblioteca Municipal de Cocentaina la Mona Lisa. Que no s'ho creeu? 

Doncs podeu comprovar-ho aquest proper divendres, dia 6 de novembre de 2015, a les 18:00 hores, que es presenta l'àlbum il·lustrat Un cuento y 23 sonrisas, d'Aurora Ruá amb il·lustracions de Pablo Auladell, Jacobo Muñiz, Mónica Carretero, Kike Castaño, Aitana Carrasco, David Pintor, Carlos Ortín, Cecilia Varela, AnnaLaura Cantone, Miguel Calatayud, Iban Barrenetxea, Ángel Trigo, Eugenia Nobati, Valeria Gallo, Paula Alenda, Sonja Wimmer, Susana Rosique, Viviana Bilotti, Clau Degliuomini, Julio Antonio Blasco, Fernando Falcone i Poly Bernatene. Un llibre preciós editat per La Guarida.

El llibre ens narra una història ben estranya i curiosa sobre la Mona Lisa i cada artista ens dona la seua particular, bella i original visió d'aquesta pintura, tal vegada la més famosa de la història de l'art. Un llibre magnífic per apropar-nos a la creativitat artística, per a fomentar-la entre els xiquets/es i els adults, per a descobrir el joc de l'art.

A més, a la Sala de Lectura Infantil de la Biblioteca de Cocentaina, Mireia Estepa, Alcaldessa de Cocentaina, inaugurarà l'Exposició amb totes les Mona Lisa que surten al llibre i podreu comprovar com són d'originals les versions d'aquest quadre. Són molt poques les oportunitats que tenen els nostres xiquets i xiquetes de visitar una exposició d'art especialment adreçada a ells, així que no s'ho podeu perdre.

Els tres col·legis d'Educació Infantil i Primària de Cocentaina rebran un regalet amb la seua visita, tot gràcies a Fernando, editor de La Guarida y gran amant dels llibres, l'art i la difusió lectora.

Amb aquest acte de presentació del llibre i exposició, la nostra Biblioteca enceta les Activitats d'Animació Lectora que tots els anys realitzem conjuntament amb els col·legis de Cocentaina -també de la Comarca del Comtat- i els pares. Enguany el tema central de l'animació serà la il·lustració i l'art als llibres infantils.

Quedeu tots i totes invitades, grans i menuts. Us esperem!!!

dissabte, 24 d’octubre del 2015

'Llibres Emparellats / Libros Emparejados': Dia de la Biblioteca 2015, a la Biblioteca de Cocentaina


Volem celebrar aquest 24 d'octubre, Dia de la Biblioteca, amb tots vosaltres regalant-vos un préstec especial:

'Libres Emparellats / Libros Emparejados'

Sota el lema de "Regala't dos lectures" fem un préstec especial: trieu i emporteu-se aquests regal, dos llibres que estan emparellats sota diferents criteris: autors, temàtica, gènere, portades, etc. Parelles bibliogràfiques que s'enamoren o s'odien, parelles semblants o molt diferents. Descobriu el perquè estan emparellats i gaudiu de la seua lectura -el préstec és especial, en lloc de 15 dies és per un mes-. Parelles de llibres en castellà i en valencià.

No s'ho perdeu, visiteu-nos i aprofiteu el cap de setmana per iniciar nous camins lectors... emparellats amb els llibres.



















dimarts, 20 d’octubre del 2015

La importància de que els papàs conten contes als fills / La importancia de que los papás cuenten cuentos a sus hijos

 Què important és llegir en família! -il·lustració de Susana Hoslet-

Ja sabeu que és molt important que els pares conten contes als xiquets i xiquetes. A la lectura s'aplega des de casa, fonamentalment, descobrint tots els camins lectors en família. Però, a més, ara s'ha fet un estudi, per Book Trust, amb uns resultats interessants.Us copiem l'article que hem conegut gràcies a Universo Abierto:

La lectura de cuentos a los niños por parte de los padres (hombres) puede tener un impacto sorprendente en el desarrollo de sus hijos. En la mayoría de las familias las madres son las que leen con más frecuencia a sus hijos. Un estudio reciente llevado a cabo por Book Trust en Gran Bretaña encontró que habitualmente las madres son quienes más leen a sus hijos en un porcentaje superior al 50 por ciento respecto a los padres. Pero cuando los padres están muy involucrados en las actividades y rutinas diarias de los niños, estas actividades benefician al desarrollo de los niños de una forma única en diferentes aspectos; ya que los niños a los que se les lee son menos propensos a tener problemas de conducta, son más sociables y les va mejor en la escuela. Lo que es aún más sorprendente, es que la lectura de libros por parte de las madres no tienen este impacto tan significativo en el desarrollo del niño.

La lectura ha sido siempre una destreza importante y en nuestro mundo moderno es aún más importante que nunca. Los niños aprenden la importancia de la lectura observando cómo los miembros de su familia utilizan la lectura y la escritura para muchos fines cotidianos. Leer a los niños en la casa le ayudará en todas las áreas de su aprendizaje escolar; pues los niños se fijan cuando se les lee y escribe en la vida diaria, y detectan cuando se les lee con placer, pero no solamente delante de un libro también en otros momentos y contextos de la vida cotidiana, tales como cuando se lee una receta de cocina, se hace una lista para la compra, se escribe una tarjeta de cumpleaños o simplemente cuando se va por la calle y se le indica cuales son las señales de tráfico u otros convencionalismos sociales. Al hacerlo se está enseñando a los hijos que la lectura y la escritura son destrezas útiles y placenteras.

Sin embargo una encuesta reciente a 1.000 madres y padres llevada a cabo por Book Trust encontró que los padres jóvenes están leyendo menos a sus hijos que las generaciones más mayores. Pues sólo 19% de padres menores de 25 años dijeron que disfrutaban leyendo a sus hijos antes de acostarse, frente al 78% de los padres de más edad que dijeron que era su parte favorita del día. Este estudio, el 42 por ciento de las madres, en comparación con el 29 por ciento de los padres leen a diario a sus bebés. Sin embargo los padres leen con más frecuencia a los niños de más edad, pero incluso cuando los niños tiene cinco o más años, el 60 por ciento de los padres en comparación con el 75 por ciento de las madres leen a sus hijos todos los días.

Partiendo de este estudio, un nuevo estudio de la Universidad de Harvard en los EE.UU. firmado por Elisabeth Duursma titulado The effects of fathers’ and mothers’ reading to their children on language outcomes of children participating in Early Head Start in the United States revela que existe un importante beneficio para la vida de aquellos niños a los que sus padres les leen cuentos antes de dormir desde que son pequeños. según este estudio cuando los padres están muy involucrados en las actividades y rutinas diarias de los niños, estas actividades benefician el desarrollo de los niños de una forma única en diferentes aspectos; ya que estos niños son menos propensos a tener problemas de conducta, son más sociables y les va mejor en la escuela.

Además, la investigación encontró que cuando los padres leen con frecuencia a sus hijos a una edad temprana, tiene un impacto en el desarrollo del lenguaje y su nivel de alfabetización. Lo que es aún más sorprendente, es que la lectura de libros por parte de las madres no tiene este impacto tan significativo en el desarrollo del niño. Entonces, ¿qué tiene de especial que los papás lean a sus hijos? El estudio lo explica habiendo observado lo que ocurre durante las interacciones de lectura de un libro, afirmando que los padres utilizan un lenguaje más abstracto y complejo. Ya que al compartir un libro con sus hijos, los padres suelen vincular eventos que aparecen en el libro con la experiencia propia del niño. Por ejemplo, cuando en el cuento se habla de una escalera, muchos padres mencionaron la última vez que habían utilizado una escalera para subir a la azotea o en su trabajo. Las madres no hicieron esto. Las madres se enfocaron más en los detalles que aparecen en el libro y, pues es más propio de las madres pedir a sus hijos que cuenten objetos o identifiquen objetos o colores.

Compartir un libro no sólo promueve la lengua, la alfabetización y el desarrollo cognitivo infantil, sino que también construye relaciones. A menudo los padres no se dan cuenta de cuánto los niños aprenden de su conducta. Cuando un hijo ve a sus padres leerle estos inconscientemente le están enviando un mensaje muy fuerte de que están interesado en pasar tiempo con él y se dedica a su hijo en una de las actividades más gratificantes y beneficiosos para su desarrollo.

Incluso compartir un libro también puede ayudar a la motricidad fina de los niños al tener que pasar las páginas o sostener el libro. Pero además de leer, los padres también deben intentar ayudar a los niños a desarrollar esas habilidades mediante otras alternativas compartidas complementarias, como por ejemplo haciendo puzzles, dibujando, escribiendo o cortando. Ya que parece ser por algunas investigaciones que las habilidades de motricidad fina podrían ayudar a las habilidades lingüísticas.

Para aquellos que os animéis a leer más a vuestros hijos hay varias publicaciones que os pueden servir de referencia, como una guía de New South Wales Department of Education and Training que proporciona algunos consejos importantes sobre cómo plantear la lectura con los niños ”Cómo leer con su hijo en la casa. Ideas para los padres y los cuidadores de niños pequeños“ también puede ser de utilidad esta otra guía sobre Consejos para ayudar a los niños a aprender a leer de U.S. Department of Health & Human Services, Administration for Children & Families, ambas en español. También el Departamento de Educación de los Estados Unidos tiene disponible en línea esta otra titulada “Como ayudar a su hijo a ser un buen lector“. En España, la Secretaría de Estado y Educación publico en 2002 “Leer te da más. Guía para padres y madres“. Felices y placenteras lecturas compartidas!!! .

The effects of fathers’ and mothers’ reading to their children on language outcomes of children participating in Early Head Start in the United States. Elisabeth Duursma (University of Wollongong, Wollongong) Pre-school Education, Developmental Psychology, Educational Psychology

dimarts, 13 d’octubre del 2015

Presentació de la col·lecció "Primeres Rondalles d'Enric Valor" a la Biblio de Cocentaina, dijous 15 d'octubre a les 18 hores


Aquesta setmana estem de festa lectora, d'animació a les nostres rondalles!!! El proper dijous 15 d'octubre de 2015, a les 18 hores de la vesprada, tindrà lloc a la Biblioteca Municipal de Cocentaina, a la Sala Infantil, la presentació de la col·lecció Primeres Rondalles d'Enric Valor, adaptades per Jordi Raül Verdú i il·lustrades per Esperança Martínez, editades per Bullent.

Els quatre primers llibres són: L'albarder de Cocentaina, I queixalets, també! / El dimoni fumador, El príncep desmemoriat i Història d'un mig pollastre.

Esteu tots i totes invitades, però especialment tots els xiquets i xiquetes. Ara tenim una ocasió especial per a conèixer i reconèixer, llegir i rellegir les nostres rondalles.

------------------------------------

Us fiquem un tastet fotogràfic de la presentació:




















dimarts, 6 d’octubre del 2015

Fulles al vent, pàgines obertes: encetem nova temporada del programa de la Biblioteca deCocentaina a la ràdio

 
 
Us recordem que hui,  dia 7 d'octubre, de 19 a 20 hores, encetem nova temporada a Ràdio Cocentaina. Tornem amb el programa Fulles al vent, pàgines obertes, de la mà de M. Dolores Insa i de Milagro Sellés.
Tenim moltes novetats, que poc a poc anireu descobrint. Esperem que continueu seguint-nos, dirèctament a la ràdio (107.9 FM) o per mig d'internet (punxeu ací i podeu escoltar tots els podcast de la temporada passada). A més, sabeu que tenim un blog especialment adreçat a penjar tot allò que comentem, Ones de llibres, que s'actualitza setmanalment igual que el nostre programa.
Junts fem lectors i lectores. No s'oblideu de la nostra cita setmanal i deixeu que el vent de la tardor enlaire la lectura per  tot arreu.

dilluns, 5 d’octubre del 2015

Fantasmes al palau, d'Ivan Carbonell: presentació a la Biblioteca de Cocentaina el proper dijous -8 d'octubre-



Aquest proper dijous, dia 8 d'octubre de 2015, a les 19:30 hores, en el saló d'actes de la Biblioteca Pública Municipal de Cocentaina, tindrà lloc la presentació del llibre d'Ivan Carbonell, Fantasmes al palau, editat per Bullent.

Aquest llibre fou guardonat amb el Premi Bernat Capó de difusió de la cultura popular - 2014. És un compendi de successos que voregen el món paranormal, la fantasia i l'univers esotèric dels valencians. Mags, bruixes, fantasmes, éssers d'altres mons i dimensions, ànimes invocades en rituals iniciàtics, successos sense explicació o paratges inquietants s'uneixen en aquesta obra per oferir un mosaic del món misteriós dels valencians. Des dels plors dels nadons segrestats que ja no habiten l'hospital fins els objectes venerats pels valencians. Des dels fantasmes que viuen als palaus fins les veus que encara es fan sentir en el castell derruït. Els valencians tenen els seus relats estranys i misteriosos, els rituals curatius i les tradicions confessades a mitja veu.

Us esperem a tots i totes

----------------------

- Us fiquem un tastet fotogràfic de la presentació: