dilluns, 22 de desembre de 2014

Viure, morir i nàixer a Gaza, de David Segarra: presentació a la Biblioteca de Cocentaina el 22 de desembre


S'acomiadem de les activitats de foment lector que al llarg de 2014 s'han fet en la Biblioteca Municipal de Cocentaina amb la presentació d'un llibre preciós i molt interessant: Viure, morir i nàixer a Gaza, de David Segarra, editat per Sembra Llibres.


La presentació tindrà lloc el dia 22 de desembre de 2014, a les 20 hores, en el saló d'actes de la biblioteca i està organitzat per les associacions contestanes El Guaret i Socarrel, junt a l'Ajuntament de Cocentaina. Us esperem! Quedeu tots i totes invitades.

dilluns, 15 de desembre de 2014

Javier Figuerola: "Biografia d'una persona insignificant", presentació a la Biblioteca de Cocentaina el dimecres 17 de desembre a les 18:30 hores



Aquest proper dimecres, dia 17 de desembre de 2014, a les 18:30 hores de la vesprada, tindrà lloc en la Biblioteca de Cocentaina la presentació del llibre del contestà Javier Figuerola, Biografia d'una persona insignificant. La recaptació per la seua venda està destinada a l'ONG "Alimentos para la paz del mundo". Us esperem, doncs la solidaritat i la lectura és una genial barreja per escalfar-se en aquest dies gelats.

Us esèrem a tots i totes!

dissabte, 13 de desembre de 2014

Llegim millor en suport paper o en suport digital?



Cada vegada es llig més en suport digital, però sembla que el nostre cervell prefereix el paper. Us recomanem que llegiu aquest article ¿Por qué el cerebro prefiere el papel?, d'Enrique Majul i desprès ens deixeu la vostra opinió:
La reconocida revista Scientifican American publicó un artículo que pretende explicar esta paradoja: en la época de la hiperconectividad, cuando cada vez tenemos más equipos que nos permiten leer y contamos con acceso a bibliotecas enteras en formato electrónico, muchos siguen prefiriendo el papel. 
El libro tradicional, la revista, el diario, siguen siendo favoritos. Y aunque resulte difícil de creer, como docente universitario escucho frecuentemente la pregunta de muchos alumnos jóvenes: “¿En qué libro lo puedo leer, profe?”.
INFOGRÁFICO. Papel versus píxeles
Muchos trabajos hablan de que en pantalla se lee más lentamente y, además, se recuerda menos. Hay “fisicabilidad” en la lectura, dice Maryanne Wolf de la Universidad de Tufts. 
Las personas necesitan sentir el papel al leer, el cerebro lo pide inconscientemente.
Nosotros no hemos nacido con circuitos cerebrales dedicados a la lectura, porque la escritura se inventó hace relativamente poco tiempo en nuestra evolución: alrededor de cuatro milenios antes de Cristo. En la niñez, el cerebro improvisa nuevos circuitos para leer y para ello usa parte de otros dedicados al habla, a cuya habilidad se suma la coordinación motora y la visión.
El cerebro comienza a reconocer las letras en base a líneas curvas y espacios y utiliza procesos táctiles que requieren los ojos y las manos. Los circuitos de lectura de los niños de 5 años muestran actividad cuando practican la escritura a mano, pero no cuando se escriben las letras en un teclado.
Más allá de tratar a las letras individuales como objetos físicos, el cerebro humano puede percibir un texto en su totalidad como una especie de paisaje físico. Cuando leemos, construimos una representación mental del texto. La naturaleza exacta de tales representaciones permanece clara, pero algunos investigadores creen que son similares a un mapa mental que creamos de un terreno, como montañas y ciudades, y de espacios físicos de interior, tales como departamentos 
y oficinas.
En paralelo, en la mayoría de los casos, los libros de papel tienen una topografía más evidente que el texto en pantalla. Un libro de papel abierto presenta dos dominios claramente definidos: páginas de izquierda y derecha y un total de ocho esquinas en las que uno se orienta. Al pasar las páginas de un libro de papel se realiza una actividad similar a dejar una huella tras otra por un sendero, hay un ritmo y un registro visible del transcurrir de las hojas. Todas estas características permiten formar un mapa mental, coherente, del texto.
En contraste, la mayoría de los dispositivos digitales interfieren con la navegación intuitiva de un texto y a pesar de que los e-readers (libros electrónicos) y tabletas replican el modelo de páginas, estas son efímeras. Una vez leídas, esas páginas se desvanecen.
“La sensación implícita de dónde usted está en un libro físico se vuelve más importante de lo que creíamos”, dice el artículo de la Scientifican American . También pone en cuestión que los fabricantes de libros electrónicos hayan pensado lo suficiente sobre cómo es posible visualizar dónde está el lector en un libro.
En un trabajo sobre comprensión de texto, al comparar alumnos que leyeron en papel con otros que leyeron un texto en versión PDF en la pantalla, se concluyó que los primeros tuvieron mejor rendimiento.
Otros investigadores están de acuerdo con que la lectura basada en pantallas puede empeorar la comprensión, ya que es mentalmente más exigente e incluso físicamente más cansadora que la lectura en papel. La tinta electrónica refleja la luz ambiental al igual que la tinta de un libro de papel, pero las pantallas de ordenadores, teléfonos inteligentes y tabletas hacen brillar la luz directamente en los rostros de las personas y la lectura puede causar fatiga visual, dolores de cabeza y visión borrosa. En un experimento realizado por Erik Wästlund, de la Universidad de Karlstad en Suecia, las personas que tomaron una prueba de lectura comprensiva en un equipo electrónico obtuvieron calificaciones más bajas e informaron mayores niveles de estrés y cansancio que las personas que completaron en papel.
Las investigaciones más recientes sugieren que la sustitución del papel por pantallas a una edad temprana tiene desventajas. En 2012, un estudio en el Joan Ganz Cooney Center en la ciudad de Nueva York reclutó 32 parejas de padres e hijos de 3 a 6 años de edad. Los niños recordaron más detalles de las historias que leyeron en el papel pese a que las digitales estaban complementadas con animaciones interactivas, videos y juegos, que en realidad desviaban la atención lejos de la narrativa.
Como resultado de un trabajo que involucró el seguimiento de una encuesta de 1.226 padres se informó que, al leer juntos, la mayoría de ellos y sus niños prefirieron libros impresos sobre los libros electrónicos. Al leer los libros de papel a sus niños de 3 a 5 años de edad, los niños podían relatar la historia de nuevo a sus padres, pero al leer un libro electrónico con efectos de sonido, los padres con frecuencia tuvieron que interrumpir su lectura para pedir al niño que dejara de jugar con los botones y recuperara la concentración en la narración. Tales distracciones finalmente impidieron comprender incluso la esencia de las historias.
Muchas personas aseguran que cuando realmente quieren centrarse en un texto, lo leen en papel. Por ejemplo, en una encuesta realizada en 2011 entre estudiantes de posgrado en la Universidad Nacional de Taiwan, la mayoría aseguró que navegaba algunos párrafos de un artículo en línea antes de imprimir todo el texto para una lectura más a fondo. Y en una encuesta realizada en 2003 en la Universidad Nacional Autónoma de México, cerca del 80 por ciento de los 687 estudiantes dijo preferir leer el texto impreso.
Encuestas e informes sobre los consumidores sugieren que los aspectos sensoriales de la lectura en papel importan a la gente más de lo que cabría suponer: la sensación de papel y tinta; la opción de suavizar o doblar una página con los dedos, el sonido distintivo de pasar una página, la posibilidad de subrayar, de detenerse y tomar nota, hacen que se elija más el papel. Para compensar este déficit sensorial, muchos diseñadores digitales tratan de hacer que la experiencia de los lectores electrónicos –en inglés, e-reader– esté tan cerca de la lectura en formato de papel como sea posible.
La composición de la tinta electrónica se asemeja a la química típica de la tinta, y el diseño sencillo de la pantalla del Kindle (una marca de libro electrónico) se parece mucho a una página en un libro de papel. Sin embargo, estos esfuerzos –que fueron replicados por su competidora Apple iBooks– hasta ahora tienen más efectos estéticos que prácticos.
El desplazamiento vertical puede no ser la forma ideal de navegar un texto tan largo y denso como en los libros de muchas páginas, pero medios como el New York Times , el Washington Post y ESPN crearon atractivos artículos, altamente visuales, que no pueden aparecer en la impresión, ya que combinan texto con películas y archivos de sonido.
Es probable que el organismo de los nuevos nativos digitales cree otras redes neuronales que les permitan preferir lo electrónico al papel, pero mientras tanto, hoy el resto de la población sigue prefiriendo el contacto con las históricas hojas.

Les il·lustracions són d'Antonia Roselló.

dimecres, 10 de desembre de 2014

Guies de Lectura Infantils i Juvenils per a regalar en Nadal 2014. Trieu els vostres llibres

Al Nadal, regalem llibres! -il·lustració de Tiny Red-

Però que bonics, màgics i interessants són els llibres infantils i juvenils que s'han editat al llarg de 2014! Hi ha tants i tan diferents, tan originals, que és difícil fer una tria. Per tal d'ajudar-vos, un any més a la Biblioteca Municipal de Cocentaina tenim una Exposició de Llibres Infantils i Juvenils, seleccionats per edat (2 a 12 anys), per tal que els pugau veure i fer una bona tria. L'exposició estarà oberta des del dia 9 fins al 20 de desembre i podeu visitarla en horari de biblioteca (dilluns a divendres de 9:30 a 13:30 i de 16 a 20 hores; els dissabtes de 10 a 13 hores). Ja sabeu que, com sempre, els criteris per tal de seleccionar aquests llibres són: qualitat literària i il·lustrativa, originalitat, contingut, diversitat... d'editorials grans i menudes, en català i castellà.

Us invitem a visitar-la, els pares amb els fills, perquè estem segures que hi ha un grapat de llibres que us encantaran. Agafeu paper i llapis i feu una bona tria (a més de portar-se molt bé per a que els Reis Mags o el Pare Noel ho tinguen en compte) i després fiqueu la nota dins de la carta junt als altres regals que es demanem per nadal.

A més, des d'aquest raconet d'internet, us fiquem una Guia de Lectura, també classificada per edats, per tal d'ajudar-vos en la vostra tria. Esperem que les guies de lectura us siguen útils -en casa, en l'aula, en la biblioteca...- i orientatives. Davant de tant llibre el millor és que agafeu el llistat, se'l imprimiu (els llibres del grup d'edat que us interesse) i la repartiu al pares o als xiquets, per tal de buscar-los en les llibreries i triar els que més ens agraden. Cada lector/a té el seu llibre i els pares són els que millor ho saben.

Recordeu, En Nadal, el llibre el millor regal i aquest any tenim Una pluja de llibres per Nadal / Una lluvia de libros en Navidad. Si volem que ells valoren la lectura comencem a valorar-la nosaltres. Regalem llibres i, després, compartim la lectura, ara i tot l'any.

Podeu veure cadascuna de les guies, classificades per grups d'edat, punxant al damunt de la seua selecció. Hi ha de tot tipus, molt diferents, de tots els preus,... 

Guies de lectura de llibres infantils i juvenils per a regalar



Bon Nadal i molt bona lectura a tots i totes!
 

dimarts, 9 de desembre de 2014

Biblioteca Cocentaina-Ràdio Cocentaina: "Fulles al vent, pàgines obertes", programes de ràdio especials de llibres per a regalar en Nadal a tothom. Escolteu-nos també en Internet


La lectura ens surt a cada pas que donem i la Biblioteca de Cocentaina ara està encara més aprop de vosaltres amb el programa Fulles al vent, pàgines obertes.

Ja podem escoltar a qualsevol hora -o descarregar-se- els programes setmanals que fem a Ràdio Cocentaina cada dimecres. Este és el primer programa que podeu escoltar, l'especial de llibres per a regalar en Nadal a xiquetes i xiquets de 2 a 12 anys (les dos properes setmanes continuarem amb aquests especial, amb Llibres per a regalar en Nadal a Joves i Llibres per a regalar en Nadal als Adults, no s'ho perdeu).



Biblioteca Municipal de Cocentaina: Exposició de Llibres Infantils i Juvenils per a regalar en Nadal, 2014 (9 a 20 de desembre de 2014)



A la Biblioteca Municipal de Cocentaina tenim una bonica EXPOSICIÓ DE LLIBRES INFANTILS I JUVENILS per a regalar en aquests NADALS DE 2014. Hi ha molts, diferents i interessants. La selecció està agrupada per edats, DES DE 2 FINS A 12 ANYS; a més s'inclouen llibres per a pares, d'informació, d'experiments i manualitats i de poesia.

Està oberta al públic des del 9 FINS AL 20 DE DESEMBRE 2014 (visites en horari de Biblioteca: dilluns a divendres de 9:30 a 13:30 i de 16 a 20, dissabtes de 10 a 13 hores). Esperem que molts xiquets i xiquetes la visiten amb els seus pares i facin una bona tria de llibres per a demanar-se'n de regal. "UNA PLUJA DE LLIBRES PER NADAL"

Veniu, trieu, apunteu-se'n!!! No se'ns oblide incloure els llibres entre els regals de Nadal i de compartir la lectura tot l'any.

Us esperem a la Biblioteca Municipal de Cocentaina!!!


Exposició Llibres Infantils - 2014

dimarts, 2 de desembre de 2014

"La práctica del caos", novel·la negra de Dani Ibiza: presentació a la Biblioteca el dijous 4 de desembre de 2014


El proper dijous, 4 de desembre de 2014, a les 19:30 de la vesprada, tindrà lloc a la Biblioteca Municipal de Cocentaina -saló d'actes- la presentació de la novel·la negra del jove escriptor alcoià Dani Ibiza, La pràctica del caos,  editada per Luhu. Un llibre interessantíssim que enganxa des de la seua primera pàgina.

Us esperem a tots i totes!!!